czwartek, 23 grudnia 2010

Od nowego roku VAT należny od sprzedaży premiowej kosztem

Od nowego roku nastąpi zrównanie w traktowaniu w podatku dochodowym VAT należnego od przekazywanych lub zużywanych towarów na cele reklamy i reprezentacji oraz takiego podatku od nieodpłatnego przekazania towarów w ramach tzw. sprzedaży premiowej. W dodanym przepisie nie występuje co prawda to sformułowanie, jednak w sposób opisowy traktuje on o tej formie sprzedaży.

Od 1 stycznia 2011 r. będą obowiązywać przepisy wprowadzone ustawą z 19 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące zasad zaliczania VAT należnego do kosztów uzyskania przychodów. Zostanie zmodyfikowany przepis art. 16 ust. 1 pkt 46
lit. b updop.

Podatek od towarów i usług co do zasady nie jest kosztem uzyskania przychodów. Jednak od tej reguły istnieją wyjątki. Teraz kosztem podatkowym jest VAT należny w przypadku:
1) importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeżeli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług (dalej: uptu), ale tylko do kwoty podatku od nabycia tych towarów i usług, która mogłaby stanowić podatek naliczony w rozumieniu przepisów tej ustawy,
2) przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.

Od nowego roku do kosztów uzyskania przychodów będzie można zaliczyć także podatek należny od nieodpłatnie przekazanych towarów, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami, w przypadku gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest wcześniejsze nabycie przez otrzymującego towarów lub usług od przekazującego w określonej ilości lub wartości.

Co to jest sprzedaż premiowa? Nabywcy, którzy kupują określone towary lub usługi w ramach sprzedaży premiowej, otrzymują dodatkowo od sprzedawcy nagrodę (bonus), w postaci nieodpłatnie wydanego towaru lub nieodpłatnie wykonanej usługi. Wszyscy nabywcy, którzy spełnią warunki promocji, korzystają z nagrody.

Przy sprzedaży premiowej nie dochodzi do obniżenia ceny jednostkowej towaru, gdyż nagroda nie zostaje przyznana w formie pieniężnej ani w towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy. Natomiast u sprzedawcy powstaje koszt związany z nabyciem towarów lub usług, które następnie nieodpłatnie wydaje jako nagrody uczestnikom prowadzonej sprzedaży premiowej. Podatek należny od tych towarów lub usług sprzedawca może wliczyć w koszty.

Więcej o zmianach w podatkach przeczytasz w poradniku „Doradca Prezesa spółki z o.o.”
i jego najbliższej aktualizacji z artykułu doradcy podatkowego Iwony Czauderny, z którego pochodzą powyższe fragmenty.

Brak komentarzy:

FACEBOOK