poniedziałek, 15 lutego 2010

Kiedy poniesiesz odpowiedzialność za błędy pracownika?

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy (art. 120 kp) w razie wyrządzenia przez pracownika przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych szkody osobie trzeciej zobowiązany do naprawienia szkody jest wyłącznie pracodawca.

To, że tylko Ty odpowiadasz za działania pracownika, bardzo wyraźnie podkreślił Sąd Najwyższy w uchwale z 12 czerwca 1976 r., sygn. akt III CZP 5/76, opubl. OSNC 1977/4/61:
„Przepis art. 120 § 1 Kodeksu pracy wyłącza opartą na przepisach prawa cywilnego odpowiedzialność pracownika wobec drugiego pracownika za szkodę wyrządzoną z winy nieumyślnej przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych”.

Oznacza to, że jeśli Twój pracownik np. podczas montowania ścianek działowych doprowadzi do ich przewrócenia się, a te, upadając na biurko, zniszczą znajdujący się tam komputer – to Twoja spółka będzie musiała za to zapłacić. Potem będziesz mógł co prawda dochodzić zwrotu wydanej w ten sposób kwoty od pracownika, ale nie jest to ani proste, ani z reguły nie zrekompensuje Ci poniesionych wydatków.

Elementy, które muszą wystąpić, by Twoja spółka ponosiła wobec kontrahenta odpowiedzialność za szkodę, którą spowodował Twój pracownik, to:
1. Wina. Wyrządzenie praz pracownika szkody osobie trzeciej nie oznacza „automatycznie” odpowiedzialności pracodawcy. Będziesz ponosił odpowiedzialność, tylko jeśli Twojemu pracownikowi będzie można przypisać winę.
2. Pracownik. Zasada, że odpowiadasz za pracownika, odnosi się do wszystkich pracowników bez względu na podstawę zatrudnienia, Twoja odpowiedzialność jest więc taka sama w przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę na czas nieokreślony i określony, próbny, czas wykonania określonej pracy czy na zastępstwo.
3. Szkoda. Jeśli masz odpowiadać, a następnie dochodzić od pracownika stosownego zwrotu, trzeba dokładnie określić rozmiar szkody. Jeśli bowiem nie ma szkody lub kontrahent nie jest w stanie jej udowodnić, to nie ma odpowiedzialności – ani Twojej, ani pracownika. Warto pamiętać, że pewne szkody mogą się ujawnić z czasem, dlatego musisz być przygotowany na to, że osoba poszkodowana zgłosi się za jakiś czas z nowymi roszczeniami.
4. Osoba trzecia. Odpowiedzialność Twoja obejmuje odszkodowanie za szkodę wyrządzoną przez pracownika osobie trzeciej. Kim może być ta osoba? Przyjmuje się, że chodzi tu o każdą osobę niebędącą pracodawcą (czyli Twoją spółką) i pracownikiem wyrządzającym szkodę. Może to więc być Twój kontrahent, na rzecz którego wykonujesz jakąś usługę, lub osoba zupełnie postronna. Co więcej, za taką osobę trzecią uważa się także innego Twojego pracownika (Uchwała Sądu Najwyższego z 13 maja 1975 r., sygn. akt III PZP 5/75, opubl. OSPiKA 1976 r., z. 7–8, poz. 135, wyrok SN z 10 lipca 1975 r., III PRN 3/75, LEX nr 14283).
5. Przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych. Kolejną przesłanką jest to, że pracownik, abyś za niego odpowiadał, wyrządził szkodę podczas wykonywania swoich obowiązków pracowniczych, a nie „przy okazji wykonywania obowiązków pracowniczych”. Jaka jest różnica między działaniem „przy okazji” a „przy wykonywaniu”? Takim klasycznym przykładem na działanie przez pracownika „przy okazji” jest kradzież, której dokonał on w czasie, gdy wykonywał swoją pracę.

Szerzej o odpowiedzialności spółki z o.o. oraz członków jej zarządu przeczytasz
w poradniku „Doradca Prezesa spółki z o.o.”

Brak komentarzy:

FACEBOOK