czwartek, 15 lipca 2010

Czy podanie przez Internet możesz złożyć bez płatnego podpisu?

Niedawno mój stary paszport stracił ważność i po 10 latach wyrobiłem nowy. Muszę powiedzieć, że jestem zaskoczony zmianą! Paszport jest już biometryczny – z zeskanowanym odciskiem palca. Cóż, gonimy świat… I choć jeszcze nie mamy tak dobrze jak w USA, gdzie na odpis dokumentów z sądu czeka się 15 minut, to i u nas wprowadzono znaczne ułatwienie - do załatwiania spraw urzędowych przez Internet nie trzeba już bezpiecznego e-podpisu.

Dla przypomnienia - już od niemal 2 lat możesz załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem Internetu. Do tej pory jednak musiałeś zadbać o płatny bezpieczny podpis elektroniczny. Od 17 czerwca 2010 r. ten warunek już nie obowiązuje.

Dnia 17 czerwca 2010 r. zostały wprowadzone nowe przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, dzięki którym sprawy przed urzędem będziesz mógł załatwiać także w formie dokumentu elektronicznego, który nie jest opatrzony w bezpieczny elektroniczny podpis (art. 14 § 1 k.p.a. w nowym brzmieniu).

A zatem dokumenty elektroniczne nie będą musiały już być opatrzone płatnym bezpiecznym podpisem elektronicznym - wystarczy, aby był to „podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP” (art. 1 ust. 3 pkt c noweli). Jest to „podpis złożony przez użytkownika konta ePUAP”. Należy zatem na stronie https://epuap.gov.pl/wps/portal/epuap/register założyć swoje konto, za pomocą którego z czasem będziesz mógł składać elektroniczne podania do urzędów i sądów. Jest to czynność łatwa i darmowa – podobna do rejestracji na zwykłym portalu internetowym.

Zauważ, że żaden organ administracji nie będzie mógł odmówić przyjęcia takiego elektronicznego podania. Wśród czynności, które będą dostępne na platformie ePUAP, na razie nie znajdziesz opcji wyrobienia dowodu osobistego czy paszportu. Zyskasz jednak możliwość składania pism i wniosków w sprawach, które nie wymagają bezpośredniego stawiennictwa.

Jest jeszcze jedna, korzystna dla Ciebie, jako petenta, zmiana. Urzędy zostały zobowiązanie do tego, aby same zdobywały w innych organach administracji dokumenty, które mogą być uzyskane w drodze elektronicznego obiegu informacji. Ty już się tym nie zajmujesz!

Po zarejestrowaniu swojego konta ePUAP będziesz jeszcze musiał tylko raz udać się do oddziału ZUS, urzędu skarbowego lub urzędu wojewódzkiego, aby potwierdzić swoją tożsamość przed urzędnikiem.

Aby dowiedzieć się więcej, zajrzyj do najnowszej aktualizacji poradnika „Doradca Prezesa spółki z o.o.”, do artykułu p. Marcina Sarny, aplikanta radcowskiego.

Brak komentarzy:

FACEBOOK