czwartek, 27 stycznia 2011

Od 1 stycznia 2011 r. zmieniły się międzynarodowe reguły Incoterms

Międzynarodowe reguły określających warunki sprzedaży to sformalizowane reguły zwyczaju handlowego, których stosowanie możesz przewidzieć w umowie z partnerami handslowymi. Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują nowe reguły Incoterms 2010.

Incoterms (International Commercial Terms) lub Międzynarodowe Reguły Handlu to zbiór międzynarodowych reguł publikowanych przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC), które określają warunki sprzedaży. Ich stosowanie jest szeroko przyjęte na całym świecie. Nie są to przepisy prawa, jak np. konwencja międzynarodowa czy ustawa, a jedynie sformalizowane reguły zwyczaju handlowego. Możesz przewidzieć ich stosowanie w umowie z partnerami handlowymi, choć nie jest to obowiązkowe.
Dotychczas obowiązywały reguły Incoterms 2000. Od 1 stycznia 2011 r. weszły w życie reguły Incoterms 2010, które je zastąpiły.

W Incoterms 2010 zamiast 4 kategorii (E, F, C ,D) wprowadzono dwie:
1. odnoszące się do wszystkich rodzajów transportu, które można wykorzystać do przemieszczania ładunków, np. drogowy, lotniczy, morski, kombinowany (CIP, CPT, DAP, DAT, DDP, EXW, FCA),
2. odnoszące się wyłącznie do transportu wodnego, czyli morskiego oraz śródlądowego (CFR, CIF, FAS, FOB).

Usunięto 4 dotychczasowe reguły (DAF, DES, DEQ, DDU) i wprowadzono dwie nowe (DAP, DAT).
1. DAT (Delivered at Terminal) – Dostarczone do terminalu (sprzedający odpowiada za dowiezienie towaru do określonego terminalu i jego rozładunek). DAT zastępuje dotychczas stosowaną DEQ.
2. DAP (Delivered at Place) – Dostarczone do miejsca (sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru do określonego miejsca, natomiast jego rozładunek jest w gestii kupującego). DAP zastępuje dotychczas stosowane DAF, DES i DDU.

Reguły DAT i DAP odnoszą się do wszystkich środków transportu i szczególnie nadają się do przesyłek kontenerowych. Określają, która strona ma tzw. gestię eksportową (obowiązek i zarazem uprawnienie do organizacji przewozu) i ubezpieczeniową. Rozstrzygają kwestię przechodzenia ryzyka związanego np. z przypadkowym uszkodzeniem lub kradzieżą towarów. Reguły te decydują o tym, która strona ma obowiązek zorganizować odprawy celne (eksportową i importową) oraz kto powinien zadbać o skompletowanie dokumentów niezbędnych do prawidłowej realizacji transakcji.

Więcej o zmianach w zakresie Incoterms przeczytasz w jednej z najbliższych aktualizacji poradnika „Doradca Prezesa spółki z o.o.” z artykułu mec. Macieja Szupłata, z którego pochodzi powyższy fragment.

Brak komentarzy:

FACEBOOK