poniedziałek, 25 stycznia 2010

Jakie są zasady przyznania pomocy prawnej przez sąd?

Gdy spółka nie ma środków na pokrycie kosztów sądowych i opłacenie profesjonalnego pełnomocnika, możesz złożyć wniosek o przyznanie pomocy prawnej. Taki wniosek nie podlega opłacie.

Prawo pomocy to wyjątkowe zwolnienie od kosztów związanych z postępowaniem przed sądem administracyjnym, które obejmuje:
• zwolnienie od kosztów sądowych,
• ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego (art. 244 § 1 ppsa), co stanowi uprawnienie strony do udzielenia pełnomocnictwa wyznaczonemu przedstawicielowi (art. 244 § 2 ppsa).

Strona korzystająca z prawa pomocy korzysta z usług pełnomocnika bez opłacania jego wynagrodzenia i wydatków. Sąd może w ten sposób ustanowić pełnomocnika dla spółki, gdy nie zatrudnia ona lub nie pozostaje w innym stosunku prawnym z adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub rzecznikiem patentowym.

Prawo pomocy przyznaje się na wniosek złożony przez stronę przed rozpoczęciem lub w trakcie postępowania sądowo-administracyjnego. Wniosek jest wolny od opłat sądowych (art. 243 ppsa). Rozpoznaje go WSA, przed którym sprawa ma się toczyć lub już się toczy.

Przyznanie prawa pomocy przez sąd jest uzależnione od tego, czy w złożonym wniosku spółka wykaże i uprawdopodobni okoliczności warunkujące jej udzielenie. To spółka jest zobowiązana przedstawić dowody w celu wykazania trudnej sytuacji finansowej uniemożliwiającej poniesienie kosztów postępowania czy zastępstwa prawnego.

Więcej o praktycznych aspektach funkcjonowania spółki z o.o. przeczytasz w najbliższej aktualizacji poradnika „Doradca Prezesa spółki z o.o.”, z której pochodzi powyższy artykuł autorstwa doradcy podatkowego Iwony Czauderny.

Brak komentarzy:

FACEBOOK