poniedziałek, 11 października 2010

Czy do wpisania nowego członka zarządu potrzebne jest zaświadczenie o niekaralności?

Ostatnio znów rejestrowałem zmiany w zarządzie jednej ze spółek z o.o. i po raz kolejny usłyszałem pytanie – czy jako członek zarządu muszę dołączyć zaświadczenie
o niekaralności?

Kwestia dołączania do wniosku o wpis w KRS nowych członków zarządu nie jest nowa. Wielokrotnie spotkałem się z taką sytuacją, gdy obsługiwałem spółki z o.o. w zakresie rejestrowania zmian w KRS. Jakiś czas temu referendarz sądowy wezwał mnie do złożenia takiego zaświadczenia. W jego opinii taki obowiązek wynikał z faktu, że zgodnie
z art. 18 Kodeksu spółek handlowych członkiem zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej albo likwidatorem nie może być osoba, która została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwa określone w przepisach rozdziałów XXXIII–XXXVII Kodeksu karnego oraz
w art. 585, art. 587, art. 590 i w art. 591 ksh.

Tymczasem z tego przepisu nie wynika wprost, że należy złożyć zaświadczenie
o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego! Jak zatem należy postąpić - składać czy nie składać? Jeśli zależy Ci na czasie i nie chcesz „boksować się”
z referendarzem, radzę do wniosku załączyć zaświadczenie o niekaralności. Jeśli jednak tego nie zrobisz, moim zdaniem nie może być powodem do odmowy wpisu.

Więcej o tym, jak rejestrować sprawy spółki z KRS, przeczytasz w poradniku „Doradca Prezesa sp. z o.o.” i jego aktualizacjach.

Brak komentarzy:

FACEBOOK