czwartek, 10 czerwca 2010

Starasz się o indywidualną interpretację przepisów podatkowych? Powołaj wyroki WSA i NSA!

Często dla moich klientów piszę wnioski, pozwy, sprzeciwy, zarzuty czy odpowiedzi na pozew. Przygotowując je, zawsze staram się powołać korzystne dla klienta orzeczenia wydane w podobnych sprawach. Dlaczego? Mimo że z reguły nie są one wiążące, jest prawdopodobne, że sąd przyjmie podobny sposób rozumowania jak dokonał tego wcześniej inny sąd, zwłaszcza gdy ten inny sąd jest sądem „wyższego stopnia”. Przede wszystkim warto powoływać orzeczenia sądowe we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Gdy składasz wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, możesz wiele zyskać, jeśli powołasz korzystne dla siebie wyroki sądów administracyjnych. Wojewódzkie sądy administracyjne uważają, że przy wydawaniu interpretacji organy podatkowe mają obowiązek uwzględniać wyroki sądów administracyjnych wydane w podobnych sprawach. Jest to wyjątkowa sytuacja, gdyż w polskim prawie obowiązuje zasada, że na potrzeby rozpatrywanej sprawy nie uwzględnia się indywidualnych rozstrzygnięć w innych sprawach.

Od kilkunastu miesięcy między organami podatkowymi a sądami administracyjnymi trwa spór. Wojewódzkie sądy administracyjne, rozpatrując skargi na interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego, uważają, że podczas wydawania interpretacji należy respektować wcześniejsze orzeczenia sądów administracyjnych. Przy czym WSA nie chodzi o to, że po powołaniu we wniosku ORD-IN przez podatnika prawomocnego wyroku sądu organy podatkowe mają się do tego wyroku dostosować i zgodnie z nim sformułować interpretację korzystną np. dla spółki z o.o. lub członków jej zarządu. Zdaniem WSA Minister Finansów powinien się jedynie odnieść do tego wyroku i uzasadnić, dlaczego się z nim nie zgadza. Takie wyjaśnienie ma ułatwić WSA kontrolę poprawności wydanej interpretacji.

Nietypowa sytuacja polega na tym, że – zdaniem dużej części sędziów WSA – Minister Finansów przy wydawaniu interpretacji ma obowiązek uwzględniać wydane wcześniej w podobnych sprawach orzeczenia, co wynika z przepisów Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej Minister Finansów dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. To zasada stosowana przy wydawaniu ogólnych interpretacji. Wynika z niej, że orzecznictwo sądów ma przełożenie na tworzenie warunków jednolitego stosowania prawa podatkowego w tzw. płaszczyźnie ogólnej.

Wojewódzkie sądy administracyjne podkreślają, że jeszcze większa jest jego rola w zakresie eliminowania wadliwych interpretacji. Reguluje to zagadnienie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej. Przepis ten pozwala Ministrowi Finansów z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Powołując korzystne dla siebie orzecznictwo we wniosku, masz więc większe szanse na uzyskanie dla siebie korzystnej indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.

Szerzej o korzyściach powoływania się na orzeczenia sądowe przeczytasz w najbliższej aktualizacji poradnika „Doradca Prezesa spółki z o.o.”, w artykule p. Tomasza Króla, z którego pochodzi powyższy fragment.

Brak komentarzy:

FACEBOOK