czwartek, 4 marca 2010

Kiedy zamawiający unieważni postępowanie?

Unieważnienie postępowania to dodatkowe obowiązki i uciążliwość nie tylko dla zamawiającego. Ty, jako wykonawca, również na tym tracisz – przede wszystkim czas i pieniądze włożone w przygotowanie oferty. Warto zatem znać katalog okoliczności, w jakich zamawiający ma obowiązek unieważnić postępowanie (art. 93 ustawy Pzp). Jeśli zrobi to w innej sytuacji, masz pełne prawo podważyć jego decyzję!

Po zmianach przepisów do katalogu przesłanek unieważnienia procedury dodano 2 nowe regulacje:
• zamawiający może unieważnić postępowanie, gdy będzie ono zawierało nieusuwalną wadę, która uniemożliwi zawarcie umowy, która nie podlega unieważnieniu (dotychczas musiał to zrobić, nawet wtedy gdy wada była możliwa do usunięcia!),

• jeśli na sfinansowanie zamówienia zamawiający chciał przeznaczyć środki pochodzące z budżetu UE albo niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie EFTA, ale nie zostały mu one przyznane, będzie mógł unieważnić procedurę zamówienia, pod warunkiem że przewidział taką możliwość w zaproszeniu do negocjacji bądź składania ofert albo ogłoszeniu o zamówieniu. Zanim podejmiesz decyzję o ubieganiu się o zamówienie, warto zatem uważnie przeczytać ogłoszenie.

Pozostałe przesłanki unieważnienia się nie zmieniły. Zamawiający ma obowiązek unieważnić postępowanie, gdy:
1) nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającego wykluczeniu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,
2) w postępowaniu prowadzonym w trybie zapytania o cenę nie złożono co najmniej dwóch ofert niepodlegających odrzuceniu,
3) w postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej wpłynęły mniej niż dwa wnioski o dopuszczenie do udziału w licytacji elektronicznej albo nie została złożona żadna oferta,
4) na wezwanie zamawiającego zostały złożone oferty dodatkowe o takiej samej cenie,
5) wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.

Więcej o zmianach w prawie zamówień publicznych przeczytasz w najbliższej aktualizacji poradnika „Doradca Prezesa spółki z o.o.” z artykułu p. Joanny Choroszczak-Magiery, z którego pochodzi ten fragment.

Brak komentarzy:

FACEBOOK