czwartek, 6 maja 2010

Sprawdź, co się zmieniło w doręczaniu pism procesowych!

W dniu 19 kwietnia 2010 r. weszły w życie zmiany w zakresie ustanawiania dla stron postępowania adwokata lub radcy prawnego z urzędu. Dotychczas sąd mógł ustanowić pełnomocnika z urzędu wyłącznie dla strony zwolnionej z kosztów sądowych. Teraz pełnomocnik z urzędu może być ustanowiony niezależnie od tego, czy strona zasługuje na zwolnienie od kosztów sądowych. Zmodyfikowane również w istotny sposób zostały przepisy dotyczące doręczeń pism sądowych.

Od 19 kwietnia 2010 r. przesyłki sądowe mogą być doręczane także przez innych operatorów pocztowych, a nie tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Powinno to usprawnić postępowania, które nie mogły się dotychczas toczyć z uwagi na nie do końca rzetelne wypełnianie obowiązków przez Pocztę Polską w zakresie doręczeń.

Nowością jest także obowiązek wzajemnego doręczenia pism procesowych przez profesjonalnych pełnomocników.

Dotychczas każde pismo procesowe było doręczane za pośrednictwem sądu. Strona składała odpisy dla uczestniczących w sprawie osób, a sąd te odpisy doręczał. Wyjątkiem było postępowanie gospodarcze (art. 4799 kpc). Teraz występujący w sprawie adwokat lub radca prawny będzie miał obowiązek doręczyć odpis składanego przez siebie pisma innym występującym w sprawie adwokatom lub radcom prawnym. W sądzie natomiast adwokaci i radcy prawni będą składali pismo procesowe z dowodem jego doręczenia. Zgodnie z art. 132 § 1 kpc brak takiego dowodu będzie skutkował zwrotem złożonego pisma.

Więcej na temat najnowszych zmian w kpc przeczytasz w poradniku „Doradca Prezesa spółki z o.o.” z artykułu sędziego p. Marcina Łochowskiego, z którego pochodzi powyższy fragment.

Brak komentarzy:

FACEBOOK