czwartek, 13 listopada 2008

O czym musisz pamiętać wypłacając dywidendę?

Obecnie nie istnieje żadna szczegółowa regulacja dotycząca sytuacji, w której zgromadzenie wspólników podjęło uchwałę o wypłacie dywidendy, ale nie wskazało kiedy ma ona być płatna. W związku z tym organy podatkowe często uznawały, że jeśli wypłata dywidendy nie następowała natychmiast, to oznaczało to nieodpłatne świadczenie przez wspólników na rzecz spółki i rodziło obowiązek podatkowy. Tymczasem w spółkach bardzo często podejmowane są uchwały o wypłacie dywidendy, w sytuacji gdy spółka nie ma w gotówce środków na ich pełną, jednorazową wypłatę.

Po zmianach będzie dużo prościej, gdyż do art. 193 dodano § 4, zgodnie z którym dywidendę wypłaca się w dniu określonym w uchwale wspólników. Jeżeli zaś uchwała wspólników takiego dnia nie określa, dywidenda będzie wypłacana w dniu określonym przez zarząd. Zarząd będzie miał więc możliwość "naprawienia" błędu zgromadzenia i określić termin, w którym dywidenda ma zostać wypłacona. Zauważ przy tym, że właśnie zarząd, znający dokładnie sytuacje finansową spółki będzie w stanie określić, kiedy spółka będzie w stanie zgromadzić gotówkę na wypłatę. Przepisy nie określają, w jaki sposób zarząd ma określić ten dzień, sugerowałbym jednak podjęcie w tej sprawie uchwały.

Nowelizacja nie określa jednak wprost, co się dzieje jeśli zarząd określiłby np. termin wypłaty na następny rok. Czy takie działanie byłoby zgodne z prawem? Na pewno taka sytuacja zwróci uwagę organów podatkowych. Zapewne takie sytuacje będą się zdarzały w praktyce i niebawem pojawią się rozstrzygnięcia sądów w tym zakresie. Moim zdaniem zarząd, z ostrożności, nie powinien określać zbyt późnego terminu na wyparte dywidendy, chyba że jest w stanie udowodnić, iż spółka potrzebowała takiego właśnie czasu na zgromadzenie pieniędzy na wypłatę.

Brak komentarzy:

FACEBOOK