czwartek, 11 października 2007

Jakie zmiany nastąpiły w zakresie telepracy?

Już niebawem, 16 października, wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy, które mają uregulować zasady wykonywania tzw. telepracy.

Przede wszystkim stworzona została definicja takiej pracy - zgodnie z przepisami kp jest to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Telepracownikiem jest zaś pracownik, który wykonuje pracę w ww. warunkach i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (przy czym uzgodnienie takiego charakteru pracy może także nastąpić także w trakcie trwania zatrudnienia, na mocy porozumienia stron).

Warunki stosowania telepracy przez pracodawcę określone muszą być w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, a jeśli okaże się to z różnych powodów niemożliwe, warunki takie powinny zostać określone w regulaminie.

W ciągu 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w tej formie i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy. Strony ustalają wówczas termin, od którego nastąpi przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy, nie dłuższy niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku.

Telepracownik powinien otrzymać od Ciebie następujące informacje:
1) określenie jednostki organizacyjnej pracodawcy, w której strukturze znajduje się stanowisko pracy telepracownika,
2) wskazanie osoby lub organu, odpowiedzialnych za współpracę z telepracownikiem oraz upoważnionych do przeprowadzania kontroli w miejscu wykonywania pracy.

Jako pracodawca masz obowiązek:
1) dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy,
2) ubezpieczyć sprzęt,
3) pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
4) zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu
- chyba że w umowie postanowicie inaczej.

W odrębnej umowie z telepracownikiem możesz określić w szczególności:
1) zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania przez telepracownika sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy, stanowiącego własność telepracownika (w zamian za ekwiwalent pieniężny),
2) zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym sposób potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy, oraz, co bardzo ważne,
3) sposób i formę kontroli wykonywania pracy przez telepracownika.

Masz także możliwość, i warto to zrobić, określić zasady ochrony danych przekazywanych telepracownikowi. Pamiętaj także, by pracownik potwierdził na piśmie wszelkie ustalone warunki oraz otrzymane dokumenty.

Musisz wiedzieć, że jeśli praca wykonywana jest w domu telepracownika, to Ty, jako pracodawca, masz prawo przeprowadzać kontrolę:
1) wykonywania pracy,
2) w celu inwentaryzacji, konserwacji, serwisu lub naprawy powierzonego sprzętu, a także jego instalacji,
3) w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- za uprzednią zgodą telepracownika, wyrażoną na piśmie, albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej, albo podobnych środków indywidualnego porozumiewania się na odległość. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może jednak naruszać prywatności telepracownika i jego rodziny ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych w sposób zgodny z ich przeznaczeniem.

Powyżej przedstawiłem najważniejsze informacje dotyczące telepracy, więcej szczegółów związanych z wykonywaniem telepracy znajdziesz w art. 67(5-17) kp, a także w aktualizacji specjalnej poradnika „Doradca Prezesa spółki z o.o.”.

Brak komentarzy:

FACEBOOK